مرجع پلیمر در بازار ایران

پلیمر آمار گزارشات مقالات علمی و پژوهشی حوزه پلیمر

۲۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

تولید زیست پلاستیک از پسماند حبوبات

مرجع پلیمر در بازار ایران: سالانه میلیونها تُن پسماند حبوبات نظیر بقایای دانه های نخود سبز در اروپا دور ریخته می شود. اما در ایتالیا دانشمندان برای تولید نوعی زیست پلاستیکِ همساز با محیط از آن بهره می برند. این طرح در قالب یک برنامه پژوهشیِ اروپایی شکل گرفته است.

فیلم

در یک مرکز آزمایشگاهی در پارمای ایتالیا

دانشمندان تلاش دارند به پسماندِ حبوبات کنسرو، زندگی و کارکردِ تازه ای ببخشند، چراکه این بقایا، حاوی فیبر و پروتئین گیاهیِ چشمگیری هستند. در این روش، حبوبات پس از شستشو، چرخ می شوند و سپس یک حلاّل طبیعیِ ویژه به آنها اضافه می شود. اِلنورا اومیلتا، شیمیدانِ این آزمایشگاه درباره فرآیندِ کار می گوید: «پروتئین گیاهی در یک حلاّلِ واسطه حل می شود. بعد مرحله جداسازیِ مایع از جامد را داریم، یعنی جداسازی بخشِ حاویِ فیبر از محلول کلی. عصاره استخراج شده ممکن است حاوی مقداری نمک باشد، اما درصدِ پروتئین موجود در آن بسیار بالااست. چیزی نزدیک به هشتاد درصد.»

از فیبرهای گیاهی برای تولید ترکیبات تازه استفاده می شود. پروتئینها ماده اصلی سازنده زیست پلاستیکها هست.
سمونا برونکو، مدیر فنی این پروژه می گوید: «میزانِ خلوص، به ویژه خلوصِ پروتئین مهم است چراکه کیفیت و کاراییِ محصول نهایی یعنی زیست پلاستیک را افزایش می دهد. ما از پلیمرهای طبیعی استفاده می کنیمم که در یک فرآیند ترکیبِ گرم با فیبر و پروتئین آمیخته می شوند و دانه هایی از زیست پلاستیک می سازند.»

این فرآیند دو فایده محیطی دارد. نخست آنکه پسماندها بازیافت می شوند و دیگر اینکه به جای نفت، که ماده اصلی ساخت پلاستیک سنتی است، از منابع تجدید پذیر استفاده می شود. کارگاهی در اسلوونی از چنین دانه هایی برای تولید آزمایشیِ گلدانهای کوچک بهره می برد. دانه های زیست پلاستیک در دستگاه تزریق قرار می گیرند، سپس به وسیله حرارت ذوب شده، در قالبهای ویژه شکل داده می شوند.

اِوا اشتراسر، یکی از مالکان این کارگاه می گوید: «این محصول می تواند در پوسالِ خانگی (کود حاصل از تجزیه پسماندهای آلی) به چرخه زیستی برگردد. وقتی دیگر نیازی به آن ندارید آن را در پوسال و یا حتی در خاکِ باغچه می گذارید. بعد از سه تا چهار ماه خود به خود تجزیه و جذب خاک می شود. ابتدا هزار نمونه آزمایشی تولید کردیم تا ببینیم که محصول نهایی چطور جواب می دهد. حالا دنبال مشتریان علاقمند هستیم، کسانی نظیرِ کشاورزان حافظ محیط زیست و کسانی که نمی خواهند با ضایعات پلاستیکی سر و کار داشته باشند.»

اما آینده زیست پلاستیکها در گرو این است که صنایع غذایی به شکل گسترده در زمینه بازیافت پسماندها سرمایه گذاری کنند.

منبع: یورونیوز

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
++ پلیم پارت

توسعه الاستومرهای کشش‌پذیر جهت چاپ سه بعدی

الاستومرها به دلیل خواص عالی کشسانی، انعطاف پذیری، خواص عایق الکتریکی و حرارتی در کاربردهای بی شماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها به ویژه برای ساخت ربات‌های نرم، وسایل الکترونیک انعطاف پذیر و دستگاه‌های زیست پزشکی هوشمند مناسب می‌باشند. در ادامه با پلیم پارت همراه باشید.

توسعه الاستومرهای کشش‌پذیر جهت چاپ سه بعدی

با این حال، تا به امروز الاستومرهایی مبتنی بر لاستیک سیلیکون که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌اند، نیازمند فرآیند پخت حرارتی می‌باشند که سبب می شود روش های تولید آن‌ها به شیوه‌های سنتی نظیر برش، قالب‌گیری و ریخته گری محدود شود. جهت غلبه بر این محدودیت‌ها پژوهشگران اقدام به استفاده از تکنیک‌های چاپ سه بعدی با استفاده از نور UV برای ساخت اشیاء سه بعدی الاستومری نمودند. با این وجود بسیاری از الاستومرهای قابل چاپ سه بعدی UV پخت در کمتر از دو برابر طول اولیه خود (200%) می‌شکنند و در  نتیجه برای بسیاری از کاربردها مناسب نمی‌باشند.

اخیرا پژوهشگران دانشگاه سنگاپور موفق به توسعه خانواده‌ای از الاستومرها با خاصیت کشسانی بالا شده‌اند که می‌توانند تا 1100% کشیده شوند و در تکنیک‌های چاپ سه بعدی مبتنی بر نور UV مورد استفاده قرار گیرند. این الاستومرها قادر به چاپ مستقیم ساختارهای هندسی پیچیده می‌باشند و همچنین زمان ساخت آن‌ها در مقایسه با روش‌های سنتی از ساعت‌های طولانی یا حتی روزها به چند دقیقه یا چند ساعت کاهش می‌یابد.

دانلود کامل مقاله:

Highly Stretchable and UV Curable Elastomers for Digital Light Processing Based 3D Printing

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
++ پلیم پارت

توسعه کیسه‌های ایستاده 100% زیستی در صنعت بسته بندی

مرکز پژوهشی فنی VTT در فنلاند موفق به توسعه کیسه‌های ایستاده 100% زیستی سبک وزن با عملکرد فنی بالا شده است. کارایی بالا این کیسه‌ها در خواص سد کنندگی در برابر اکسیژن، گریس و روغن معدنی با استفاده از پوشش‌های زیستی مختلف بر روی بستر کاغذی بدست آمده است. این محصول توسط فناوری استحکام بالای فیبریلاسیون آنزیمی سلولزی (HefCel) توسعه پیدا کرده است.

کیسه‌های ایستاده 100% زیستی

به گزارش گروه ترجمه و تهیه محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)، یک سوم از مواد غذایی تولید شده برای مصرف انسان در سطح جهانی هدر یا خراب می‌گردد. بسته بندی با خواص سدکنندگی کارآمد یک عامل بسیار مهم در کاهش هدر رفت مواد غذایی است. محصول ارائه شده توسط VTT کاملا سازگار با محیط زیست برای صنعت بسته‌بندی جهانی می‌باشد.

فیلم‌های نانوسلولزی

فناوری جدید روش کم هزینه‌ای برای تولید فیلم‌های نانوسلولزی ارائه می‌دهد. فناوری HefCel آنزیم‌های صنعتی را استخراج کرده، سپس توسط اختلاط ساده، الیاف سلولزی به تارچه‌هایی در مقیاس نانو بدون نیاز به مراحل فرآورش مصرف انرژی بالا تبدیل می‌گردد. نانو سلولزهای حاصل شده دارای استحکامی بین 15-25% می‌باشد در حالی که نانوسلولزهای بدست آمده توسط روش‌های سنتی دارای استحکامی در حدود 1-3% هستند.

کیسه ایستاده سریع ترین محصول در حال رشد در صنعت بسته بندی است، پیش بینی می‌شود سرعت نرخ رشد آن بین سال‌های 2015 الی 2020 برابر با 5/6% گردد. فیلم‌های پلاستیکی برپایه فسیل هنوز بر بازار بسته بندی تسلط دارند، با این وجود توسعه مواد جدید سازگار با محیط زیست از اهمیت رو به رشدی برخوردار است. همچنین نانوسلولز به طور بالقوه برای شماری از کاربردهای فنی آینده بسیار مفید می‌باشد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
++ پلیم پارت

بازسازی بافت آسیب دیده توسط پلیمرهای چاپی سه بعدی

طی مطالعه‌ای که توسط چهار موسسه پژوهشی در برزیل صورت گرفته است ترکیب دو پلیمر قابل چاپ سه بعدی به ساختارهای ایده‌آل، برای رشد سلول مفید است. موادی که تحت عنوان داربست‌های سلولی شناخته می‌شوند در پزشکی ترمیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عنوان مثال ترمیم اعضای آسیب دیده بدن انسان توسط سلول‌های خود بدن صورت می‌گیرد.

به گزارش گروه ترجمه و تهیه محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)، پلی کاپرو لاکتون (PCL) معمولا در چاپ سه بعدی مورد استفاده قرار گرفته و همچنین زیست تخریب پذیر و دارای نقطه ذوب پایینی می‌باشد. پلی (لاکتید-کو-گلیکولیک اسید) (PLGA) کوپلیمری است که اغلب در دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌شود. هر دو پلاستیک غیر سمی، زیست سازگار با بدن و دارای تاییدیه FDA می‌باشند.

در این پژوهش

PCL چاپ شده سه بعدی با PLGA توسط روش الکتروریسی پوشش داده می‌شود. مزیت روش الکتروریسی عدم نیاز به دمای بالا جهت کنترل پلیمر مایع می‌باشد. همچنین از ورود هر گونه حلال مضر جلوگیری می‌کند.

پلیمرهای چاپی سه بعدی

در واقع صفحات PCL با PLGA پوشش داده شده و سلول‌های بنیادی بر روی این صفحات کشت داده می‌شود. همچنین مشاهده شد PCL پوشش داده شده با PLGA نسبت به PCL تنها دارای اتصال سلولی بهتری بر اثر تخلخل متنوع سطح می‌باشد.

علاوه بر این، پژوهش ها قادر به پوشش دهی هر دو سمت داربست برای ایجاد بافت متراکم‌ می‌باشند. در نتیجه این مواد هنگامی که به بافت آسیب دیده پیوند زده می‌شوند باعث تسریع سرعت بازسازی می‌گردند.

دانلود کامل مقاله:

Mesenchymal stem cells cultivated on scaffolds formed by 3D printed PCL matrices, coated with PLGA electrospun nanofibers for use in tissue engineering


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
++ پلیم پارت

حفاظت از داروهای پروتئینی با پلیمر جدید توسعه یافته

مرجع پلیمر در بازار ایران: اتصال پلیمرهای زیست سازگار نظیر پلی اتیلن گلیکول (PEG) به پروتئین‌های درمانی، می‌تواند طول عمر آن‌ها را در جریان خون طولانی‌تر کند. اما بسیاری از این پلیمرها در داروهای پروتئینی خارج از بدن تثبیت نمی‌شوند. داروهای پروتئینی اغلب نیاز به دمای پایین و کاربرد با دقتی بالا در حین ذخیره‌سازی و حمل و نقل دارند، در غیر این صورت آن‌ها می‌توانند غیر فعال شوند و عواقب تهدیده کننده‌ای برای زندگی بیماران داشته باشند.

در حال حاضر محققین موفق به توسعه پلیمری شده‌اند که می‌تواند باعث پایداری داروهای پروتئینی قبل و بعد از تزریق شود. گلایکوپلیمر شامل زنجیره‌های جانبی دی ساکارید ترهالوز می‌باشد و در اثر اتصال به انسولین باعث افزایش طول عمر آن بدون اثرات سمی خواهد شد. همچنین از تجمع انسولین در لوله آزمایش هنگامی که در معرض حرارت و فشارهای مکانیکی قرار می‌گیرد، جلوگیری می‌کند. انسولین داروی پروتئینی می‌باشد که برای تنظیم سطح خون در افراد مبتلا به دیابت به طور گسترده استفاده می‌شود.

دانشمندان در یافتند که گلایکوپلیمر ترهالوز می‌تواند باعث حافظت لیزوزیم و دیگر آنزیم‌ها از گرما و خشک شدن انجمادی شود. پایدار سازی داروهای پروتئینی در بخش‌هایی که امکان سردسازی مداوم برای نگهداری این داروها وجود ندارد، بسیار مهم می‌باشد. پلیمر جدید توسعه یافته می‌تواند جایگزین امیدوار کننده‌ای برای PEG در آینده باشد.

دانلود کامل مقاله:

Trehalose Glycopolymer Enhances Both Solution Stability and

Pharmacokinetics of a Therapeutic Protein


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
++ پلیم پارت

توسعه گرید پزشکی آمیزه PC+PBT: زیست سازگاری در تماس با پوست

مرجع پلیمر در بازار ایران: شرکت Covestro موفق به توسعه آمیزه پلی کربنات/پلی بوتیلن ترفتالات با نام تجاری Makroblend® M4000 FR PC+PBT شده است که مناسب برای کاربردهای پزشکی جهت تماس با پوست می‌باشد. این پلاستیک زیست سازگار با فناوری بالا تولید شده است و مطابق با استانداردهای ISO 10993-5 (سمیت) و ISO10993-10 (سوزش و حسایت) می‌باشد.

جهت جلوگیری از عفونت‌های رایج در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت‌های بهداشتی، نسبت به ضد عفونی و استریل کردن تجهیزات پزشکی از جمله مواردی که در تماس با پوست بیمار می‌باشد اقدامات بسیاری انجام می‌شود. گرید پزشکی پلی کربنات با خواص ترکیبی منحصر بفرد شامل بازدارندگی شعله، مقاومت شیمیایی و زیست سازگاری در تماس با پوست در این راستا توسعه یافته است.

علاوه بر زیست سازگاری، آمیزه Makroblend® M4000 FR PC+PBT مقاومت شیمیایی و بازدارندگی شعله بسیار بالایی را ارائه می‌دهد. همچنین استفاده از ترکیبات قبلی منجر به تغییراتی در سطوح تجهیزات اعم از ترک و شکستگی می‌شود اما این آمیزه جدید باعث کاهش این اثرات منفی می‌گردد.

Makroblend® M4000 FR PC+PBT

دارای چقرمگی و مدولوس بالا می‌باشد و با جریان پذیری عالی آن می‌توان حداکثر بهره‌وری را بدست آورد. همچنین با کاهش حساسیت نسبت به ترک خوردگی، این آمیزه مناسب برای ساخت قالب بدنه تجهیزات پزشکی می‌باشد و نسبت به محافظت از دستگاه‌های الکترونیکی و قطعات الکترومکانیکی در تنظیمات بالینی کمک شایان توجهی می‌کند.

منبع: medicalplasticsnews

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
++ پلیم پارت

میکرو کره‌های شیشه‌ای توخالی برای پلاستیک‌ها، الاستومرها و چسب‌ها

مرجع پلیمر در بازار ایران: میکروکره‏‌های شیشه‏‌ای توخالی (Hollow glass microspheres) یا حباب‏های شیشه‌‏ای نیزglass) bubbles) نامیده می‏شوند. از آن‏جا که آن‌ها از شیشه ساخته می‌شوند، مزایایی مانند مقاومت حرارتی و شیمیایی بالا را فراهم می‌کنند. میکروکره‌های شیشه‌ای توخالی به طور گسترده‌ای ‌به عنوان پر کننده و عامل کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کتاب به بررسی کاربرد حباب‌های شیشه‌ای در پلیمرها شامل ترموپلاستیک، الاستومرها، ترموست‌های مایع و چسب‌ها می‌پردازد. همچنین مرجعی کامل برای پردازشگران پلاستیک، طراحان محصول و مهندسان جهت بدست آوردن کارایی بهتر می‌باشد.

نویسندگان: Steve E Amos and Baris Yalcin

سال چاپ: 2015

ناشر: William Andrew Publishing

میکرو کره‌های شیشه‌ای توخالی برای پلاستیک‌ها، الاستومرها و چسب‌ها


دانلود  نسخه پی دی اف کتاب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
++ پلیم پارت

توسعه پلیمرهای جدید جهت استفاده در باتری خودروهای برقی

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققین دانشگاه Surrey، Bristol و شرکت Augmented Optics موفق به توسعه پلیمر رسانای الکتریکی شده‌اند که می‌تواند ابر خازن‌هایی با چگالی بالا ایجاد کند که 10000 بار قوی‌تر از تکنولوژی‌های موجود در بازار عمل می‌کند. پلیمرهای جدید، مواد رسانای انعطاف پذیر و سخت می‌باشند و می‌تواند باعث بهبود عملکرد باتری شوند.

ذخیره انرژی

ابرخازن‌ها انرژی را به خوبی ذخیره می‌کنند و سرعت شارژ و تخلیه آن بالا می‌باشد ولی به دلیل دانسیته انرژی ضعیف آن قابل رقابت با باتری‌های مرسوم نمی‌باشند. محققین موفق به کشف پلیمرهای جدیدی شده‌اند که می‌تواند بر این مشکل فائق آید. باتری‌هایی که با این پلیمرها ساخته می‌شوند می‌توانند در ساخت باتری‌های خودروهای برقی مورد استفاده قرار گیرند. با استفاده از این باتری‌های جدید خودروها می‌توانند شش تا هشت ساعت به طور مستمر بدون نیاز به توقف برای شارژ حرکت کنند. همچنین مدت زمان شارژ آن در حد پر کردن یک باک بنزین به طول می‌انجامد.

این پژوهش مسیری را به سمت تولید ابرخازن‌های پرچگال باز نموده است. این پلیمر در قطعات الکتریکی زیستی، حسگرها، تجهیزات الکترونیکی پوششی و تجهیزات نوری پیشرفته قابل استفاده است و همچنین در صنایع هوا و فضا، حمل و نقل و تولید انرژی کاربرد دارد.

منبع: batteriesinternational

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
++ پلیم پارت

نشریه Film and Sheet Extrusion (مارس ۲۰۱۷)

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت): نسخه پی دی اف نشریه Film and Sheet Extrusion در مارس ۲۰۱۷ با مروری بر سرفصل‌های آن از طریق لینک زیر قابل دانلود می‌باشد.

  • نوآوری هایی در ترموفرمینگ
  • کنترل: اندازه گیری ضخامت
  • تکامل و پیشرفت در افزودنی های فیلم
  • پیش نمایشی از نمایشگاه InterPack 2017

نشریه Film and Sheet Extrusion در مارس ۲۰۱۷

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
++ پلیم پارت

نشریه تکنولوژی ساخت قالب (MoldMaking Technology) (مارس ۲۰۱۷)

مرجع پلیمر در بازار ایران: نسخه پی دی اف نشریه تکنولوژی ساخت قالب در مارس ۲۰۱۷ با مروری بر سرفصل‌های آن از طریق لینک زیر قابل دانلود می‌باشد.

  • سلول‌های اتوماتیک بوسیله تکنولوژی RFID
  • استراتژی برای کاهش سیکل زمانی تکمیل و بهبود کیفی سطوح قالب
  • کنترل گرمایی پیشرفته
  • از صنعتگری تا تولید


نشریه تکنولوژی ساخت قالب در مارس ۲۰۱۷


دانلود نسخه PDF

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
++ پلیم پارت